Blir arg och ledsen

Klart jag vet att modeindustrin är som den är och alla är medvetna om att idealet idag är ganska sjukt när det kommer till hur en kvinnokropp ska se ut. Agenturer vill ha modeller som är size 0 för att bl.a. samples kläderna tillverkas bara i den storleken och modellerna ska agera klädhängare och så ska tydligen en kvinna se ut idag. Ni gissar säkert redan att jag inte riktigt gillar detta ideal. Jag menar i vilken värld är det hälsosamt att se ut som ett skelett eller att en fullvuxen kvinna ska ha samma kroppsformer som en 11-åring????? Alla ser vi olika ut och jag förstår inte varför modeindustrin i de flesta fall endast framhäver de smalaste, rakaste och längsta formerna av kvinnokroppen när det finns ett mångfald av vackra kivnnokroppar i denna värld? Borde inte idealet istället vara en hälsosam kvinnokropp i alla storlekar? Jag har svårt att tro att av de 7 miljarder människor som finns på denna jorden har de felsta kvinnor size 0?? Jag har inte det i alla fall.
 
Jag menar, de gånger jag är med i modevisningar här i Vasa är jag oftast den som är störst i storleken och den med mest kött på benen. Jag kan erkänna att när jag var yngre var det jobbigt när jag noterade detta, så att bara prova kläder inför shower med de andra smala tjejerna var ganska jobbit. Självkänslan och själförtroendet var inte på topp på varken provninganra eller under showen eftersom jag såg bara "alla andra" som var size 0 och inte jag. Jag kände mig inte alls lika fin som de, och det kändes alltid som att jag måste prestera 1000 ggr bättre än de andra modellerna eftersom jag inte hade den "rätta" storleken och de andra var redan smala och då såg kläderna mycket bättre ut oberoende hur de än gick. Hur sjukt är det inte att tänka så?!!
 
 
Klädprovningen inför senaste Karisma Showen.
 
Jag har fortfarande krav på att jag vill vara bra eftersom jag tycker det är roligt, men som tur har jag blivit äldre och tänker inte på samma sätt gällande min storlek. Jag menar min kropp är inte gjord för att vara size 0, men det betyder inte att jag inte blir överlycklig av fina kommenterar gällande min kropp, t.ex. efter senaste Karisma Show fick jag så fina kommentarer av okända i publiken och av Karismas personal gällande min prestation och min kropp (en av ingångarna var i endast en body som ni ser här ovan och nedan), de hade alla varit så nöjda, så att både arbetsgivare och publik hade varit nöjda med mig var självklart en fantastisk känsla. Trodde aldrig jag skulle våga, men det var roligt. Jag minns jag svarade till min frissa Irina en gång att jag inte skulle våga gå och visa upp underkläderna i en bröllopsmässa, men efter detta tror jag inte steget skulle vara så stort. De som visat upp underkläder i Bröllopsmässan har varit fantastiskt vackra och haft hälsosamma kroppar i olika storlekar och en grym utrstrålning, så jag skulle inte tveka (tror jag) om jag skulle bli frågad om att visa upp bröllopsunderkläder i den visningen  (jag vet min mamma inte skulle gilla det dock, hehe).. Det jag skrivit här nu vill jag absolut inte ni ska tolka som skryt eller att jag skulle vara dryg, utan jag vill bara få fram att man är fin i alla storlekar bara man är nöjd med sin kropp, och alla borde känna sig så stolt över sin kropp att man kan gå i en visning i bara ex. underkläder. Jag menar skulle jag ha haft samma body på mig i en modevisning för 3 år sedan tror jag inte att jag skulle fått någon kommentar efter showen, jag var smalare då och kanske mera fit, men jag var inte ett med min kropp då och det syntes på långa vägar!
 
 
Pirrigt var det före showen, men efteråt känns det super att jag vågade! Tack Carola o Hilkka!!
 
 
Men över till det som gjorde mig lite arg och ledsen nu då (blev ett långt sidospår här nu, sorry!!). Många vet att jag är ett fan av Victoria's Secret Fashion Show. Så det som gjorde mig arg och ledsen nu då var när jag läste i något diskussionsforum om hur Adriana Lima fått elaka kommentarer om att hon såg tjock ut på visningarna, alltså jag blev skit arg och ledsen! Kvinnan födde ju herre gud en unge bara 8 veckor innan showen och hon såg ju helt fantastisk ut!!
 
Om världen tycker detta är fult så vet jag inte vart vi är påväg. Alla är fina i sin egen storlek!! Nu när jag skriver detta började jag tänka på Tyra Banks kommentar i senaste säsongen av ANTM. Där säger hon som svar på tal åt en annan domare som är bekymrad och kommenterar att vinnarens storlek och kropp inte är något som modeindustrin vill ha (han syftar på hennes fina kurvor och muskler), då svarade Tyra "the industri is about to change", och jag hoppas verkligen det. Jag vill börja se hälsosamma kroppar igen på catwalken.
 
Jag tycker Adriana ser helt fantastisk ut på bilderna nedan, håller ni inte med?? Go mama!
 

 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: maria

word!

2012-12-05 @ 14:45:31
URL: http://onedayinthelifeofjewel.blogspot.com
Postat av: Anonym

Bra skrivet Annu!!! Du är skit snygg!!

Svar: Men va snäll du e! Tack!! :)

2012-12-05 @ 18:43:08
Postat av: Heidi-Jessica

Oj fan om jag sett ut så där åtta veckor efter graviditeten! Eller ens nu! Det tar ju hundra år före huden drar ihop sig o då ska vi int ens börja prata om bristningar!

Så länge kroppen e hälsosam e den fin!

Svar: Precis. Tycker det är så vansinnigt hur alla stressar över hur deras kropp ser ut. Vill man träna o bli smalare fine, så länge det är för att man själv vill och inte för man tror att det är så man ska se ut! :)

2012-12-05 @ 21:20:04
Postat av: Sara

Jättebra skrivet, faktiskt!

Svar: tack! :)

2012-12-05 @ 21:24:00
URL: http://www.saralene.blogg.se
Postat av: Miia

Jättebra skrivet!! Håller med till 100 %! Personen som fällde kommentaren om modellen kan ju absolut inte ha IQ högre än en badanka och absolut aldrig fött barn ,inte heller sett ngn gracid på mära håll! Kvinnan har ju a body o die for!!

Svar: Tack! Jo jag menar det, men det som gjorde mig upprörd att det var inte bara en utan flera och många artiklar i skvallerblaskor. Det stod nog i en tidning att hon såg fantastisk ut efter graviditeten men EN av minst fem tycker jag ändå är oroväckande!

2012-12-06 @ 01:05:21
Postat av: Jenny

Du har en jätte vacker och kvinnlig kropp! var stolt! :)

Svar: tack rara du! :)

2012-12-07 @ 18:49:33
Postat av: Madeleneo

Ååååh, jag hoppas verkligen att modeindustrin ändras. För de kropps ideal vi har idag är fuuuuuucked up.. Måste också hålla med anonym här ovan, du är skit snygg bruden!!! ;)

Svar: jaa-a säg inte annat!! ;)

2012-12-11 @ 19:57:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0